مقالات

اگر شیمی‌درمانی می‌شوید، بخوانید!

منبع : گردآوری:گروه سلامت سیمرغ

اگر شیمی‌درمانی می‌شوید، بخوانید!
اگر شیمی درمانی می شوید یا اینکه کسی از نزدیکانتان تحت درمان شیمی درمانی می باشد،این مطلب را بخوانید تا ...
1 به محض شروع شیمی‌درمانی امکان دارد رنگ پوست تیره شود اما جای نگرانی نیست و پس از اتمام دوره درمانی به حالت اول برمی‌گردد....
تنها نکته مهم، حفاظت در برابر نور آفتاب است و متخصصان، امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که همه افراد از کودکی باید در برابر نورآفتاب از پوست خود محافظت کنند و با استفاده از کلاه و دستکش یا ضدآفتاب مراقب خود باشند تا در بزرگسالی گرفتار سرطان پوست نشوند.
توصیه ویژه من در مورد حفاظت از نور آفتاب به این دلیل است که گاهی به خاطر مصرف داروها پوست حساس شده و چون مستعد خشکی و ایجاد لک می‌شود، منطقی به نظر می‌رسد که این عامل مهم زمینه‌ساز (نور خورشید) حذف شود.
2 بهتر است کودکان و بزرگسالانی که شیمی‌درمانی می‌شوند از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند تا پوست‌شان خشک نشود. پوست خشک به راحتی صدمه می‌بیند و به دنبال آسیب و زخم مشکلات دیگری هم به وجود می‌آید.
3 علاوه بر مشکلات پوستی، مشکلات مخاطی هم ممکن است به وجود ‌آید. برای زخم‌های دهانی نیز باید حتما با یک دندان‌پزشک متخصص دهان مشورت کنید و از پزشک اونکولوژیست (فوق‌تخصص سرطان‌شناسی) در مورد نکات پیشگیرانه زخم پرس‌وجو کنید.
4 از آنجا که بعضی داروهای شیمی‌درمانی احتمالا حساسیت ایجاد می‌کنند، توصیه می‌کنم برای خودتان یا نوجوانان‌تان که تحت شیمی‌درمانی‌اند حتی‌المقدور از مواد آرایشی استفاده نکنید چون در صورت بروز حساسیت، تشخیص اینکه مشکل اصلی به مواد آرایشی ربط دارد یا داروهای شیمی‌درمانی، سخت است.
5 با اینکه مشکل‌های ناخن و قارچ‌ها با احتمال بیشتری در بیماران تحت شیمی‌درمانی ایجاد می‌شوند (به دلیل ضعف سیستم ایمنی) و امکان دارد در کناره‌های ناخن‌ها سلولیت و آبسه بیشتر از قبل دیده شود اما به دلیل حفظ روحیه بچه‌ها آنها را از لاک زدن منع نمی‌کنیم اما بزرگ‌ترها بهتر است این نکته را بدانند که لاک زدن مکرر و استفاده از پاک‌کننده‌ها و استون می‌تواند این احتمال را برای بروز مشکل‌های ناخن و عفونت‌های قارچی بیشتر کند.
6 از آنجا که بعضی داروها، عارضه ریزش مو و ابرو را دارند بهتر است قبل از شروع درمان، یک مدل موی کوتاه برای خودتان یا کودک‌تان انتخاب کنید تا نیازی به دستکاری زیاد وجود نداشته باشد. این را بدانید که هیچ جای نگرانی نیست چون بعد از درمان، شاهد رویش مجدد موهای خودتان یا فرزند بیمارتان خواهید بود.

تاریخ ثبت: 01:06 - 1389.05.06 [ بازگشت به مقالات ]